Over
Zanshin Heemskerk
Een kennismaking met
Shotokan Karate-Do Vereniging Zanshin
In 1975 startte een aantal vrienden met karatetrainingen onder leiding van Max Agerbeek. Op 13 oktober 1981 werd de uit deze club voortgekomen, Shotokan Karate Do Vereniging Zanshin opgericht. De vereniging telt thans ongeveer 90 leden in alle leeftijdsgroepen uit Heemskerk en omgeving.

Max Agerbeek (4e dan JKA Shotokan)De trainingen staan nog steeds onder leiding van Max Agerbeek 4e dan JKA Shotokan.
Voor iedere karateka is er een training die past bij zijn of haar niveau. Er zijn lessen voor beginners en gevorderden. Voor de jeugd van 8 t/m 12 jaar zijn er aparte lesuren.

Zanshin organiseert regelmatig eigen toernooien en stimuleert leden mee te doen aan andere toernooien en trainingsstages bij grootmeesters.
De grondlegger
Gichin Funakoshi

De beschrijving van het Shotokan Karate begint al in 1868, het geboortejaar van Gichin Funakoshi, de grondlegger van de stijl.
De naam Shotokan is ontstaan in 1938. ‘Shoto’ betekent pijnbomen en Funakoshi gebruikte deze naam als hij zijn gedichten schreef. Het ruisen van de pijnbomen in de wind inspireerde hem tot het maken van gedichten en gaf hem de rust die nodig is voor het beoefenen van karate. Als de eerste karate-dojo geopend wordt in het jaar 1939 wordt deze de school van Shoto genoemd: Shotokan.

In 1922 schreef Funakoshi een boek over karate dat later door de kunstenaar Hoan Kusugi gesierd werd met een tijger als symbool voor Funakoshi’s karate, vandaar de tijger (tora) als symbool van onze stijl. Funakoshi stierf in 1957 en is 88 jaar oud geworden, hij heeft een grote bijdrage geleverd aan de kunst van het karate.

Het JKA Shotokan Karate volgt de grondslagen van de grondlegger van het moderne karate en oprichter van de Japan Karate Association: Gichin Funakoshi Sensei. De nadruk in de trainingen ligt op zelfbeheersing en karakterontwikkeling. Wie anderen wil verslaan moet eerst zichzelf overwinnen.
Het JKA Shotokan Karate is over de hele wereld verspreid door grootmeesters als Nakayama Sensei, Enoeda Sensei en Miyazaki Sensei en is nog steeds de meest beoefende stijl in Japan en Europa.